Zaandam,
26
november
2021
|
07:55
Europe/Amsterdam

Albert Heijn Kerstonderzoek 2021: Nederlanders houden van kerst

Meergangenmenu wint van gourmet

Samenvatting

Nederlanders kijken uit naar Kerstmis. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Albert Heijn. 85% van alle respondenten houdt (heel erg) van kerst. 53% gaat (waarschijnlijk) bij anderen eten, terwijl 48% (waarschijnlijk) thuis gasten ontvangt. 62% van de respondenten zegt graag te koken tijdens de feestdagen en 67% is van plan zelf (een deel van) het kerstmenu te bereiden. Van degenen die gasten thuis ontvangen voor het kerstdiner en/of zelf een (deel van een) kerstdiner gaan bereiden, is 56% van plan om een meergangendiner op tafel te zetten. Slechts 2% van alle respondenten geeft aan geen kerst te vieren.

In het onderzoek, dat na de coronapersconferentie van 12 november werd uitgevoerd, vroeg Albert Heijn gericht naar een aantal specifieke activiteiten tijdens de kerst. Respondenten zijn van plan thuis te eten met gasten (48%) of bij anderen te eten (53%). Eenpersoons huishoudens zijn significant minder vaak van plan om gasten bij hen thuis te ontvangen voor een kerstdiner (33%), terwijl gezinnen met jonge kinderen dat juist meer doen (57%). Een deel (11%) gaf aan uit eten te willen gaan. Weinig mensen gaan dit jaar op vakantie in Nederland (4%) of het buitenland (3%).

Wat eten we met kerst?
Op de vraag welk soort diner mensen dit jaar met kerst op tafel gaan zetten, is de top-5 dit jaar als volgt (NB - meerdere antwoorden mogelijk):

  1. Meergangendiner (56%)
  2. Gourmet (41%)
  3. Allerlei kleine hapjes (22%)
  4. Eten afhalen/laten bezorgen (10%)
  5. Steengrill (6%)

Mannen zeggen iets vaker dan vrouwen dat er een meergangendiner op tafel komt (60% vs. 53%). Bij kleine hapjes is dat andersom, vrouwen zijn significant vaker van plan om deze te serveren (26% vs. 18%). Nog eens 6% van de respondenten geeft aan te kiezen voor iets makkelijks, zoals een maaltijdbox of een kant-en-klare maaltijd, en 8% weet het (echt) nog niet.

Gezond
Respondenten zien dit jaar graag een gezond kerstmenu. 63% van hen geeft aan dat (enigszins) belangrijk te vinden. Bij 60-plussers is dat significant meer (75%) en bij gezinnen met jonge kinderen veel minder (49%).


Vegetarisch
Dit jaar is 12% van de respondenten van plan met kerst een vegetarisch gerecht op het kerstmenu te zetten. Daarbij zijn dat significant meer mensen onder de 40 jaar oud en uit de provincie Utrecht (21%). Respondenten uit Limburg geven aan met kerst beduidend minder vegetarisch te eten (3%). 14% van de respondenten denkt nog na of ze een vegetarisch gerecht op het kerstmenu zetten. Nog eens 5% van de respondenten is van plan om met kerst een veganistisch gerecht te eten (en 7% denkt daarover nog na).

Relaxt koken
Van degenen die zelf een (deel) van het kerstdiner gaan bereiden, zegt 53% van de ondervraagden dit jaar veel tijd en energie te willen steken in het koken van een kerstmaaltijd. 22% verwacht daadwerkelijk meer uit te geven aan boodschappen. Bijna tweederde bereidt alles van tevoren voor zodat ze niet lang meer in de keuken hoeven te staan. Gelukkig is 68% zeker over zijn kookkunsten en een vergelijkbaar percentage (63%) krijgt dan ook geen stress van het koken van een kerstmaaltijd. Een deel vindt proefkoken echter belangrijk: 28% van de respondenten probeert het kerstmenu dat ze gaan serveren nog voor de kerst eerst zelf uit. Van de respondenten met jonge kinderen zegt maar liefst 77% de kinderen bij de bereiding van het kerstdiner te willen betrekken.

Sociale media
Het oog wil ook wat, dat bevestigt 46% van de respondenten. Zij vinden de styling van hun huis en de kersttafel net zo belangrijk als het eten dat ze serveren. 40% van de respondenten vindt bovendien dat een kerstgerecht er best uit mag zien als een kunstwerk. Daarbij vindt 47% dat goede wijn bij het kerstdiner net zo belangrijk is als het eten. Slechts 12% van de respondenten pronkt graag met een gerecht op sociale media. Dat zijn significant meer mensen onder de 40 jaar, dan erboven.

Onderzoeksverantwoording

In opdracht van Albert Heijn voerde onderzoeksbureau PanelWizard van 15 tot en met 17 november 2021 onafhankelijk onderzoek uit naar de manier waarop we ons in Nederland voorbereiden op de feestdagen. In totaal namen 1.099 Nederlanders van 25 jaar en ouder deel aan het onderzoek, representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en provincie.