Zaandam,
22
april
2021
|
08:00
Europe/Amsterdam

’Steeds beter eten’

Albert Heijn publiceert duurzaamheidsverslag 2020

Samenvatting

Albert Heijn publiceert vandaag het duurzaamheidsverslag over 2020. In een bijzonder jaar zette Albert Heijn grote stappen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid, blijkt uit het rapport. Algemeen directeur Marit van Egmond: “De behoefte en verwachtingen van onze klanten veranderden sneller dan ooit – en dat lijkt blijvend: aandacht voor gezondheid, vraag naar digitale hulpmiddelen en technologie voor meer gemak en met grote verschuivingen op het gebied van eten en drinken.”

“2020 was een uitdagend jaar. Onze eerste prioriteit lag bij de gezondheid en veiligheid van onze klanten en medewerkers. En we hebben alle zeilen bijgezet om de schappen gevuld te houden”, aldus Van Egmond. “De wens van klanten veranderde snel naar meer groente en fruit en naar producten van dichtbij. Ook zagen we een verdriedubbeling van het zelfscannen en gebruik van de AH app.”

Albert Heijn paste zich snel aan en voerde veel maatregelen versneld door, juist ook op het gebied van beter eten. Van Egmond: “Dat zien consumenten ook, want vorige maand werden we in de Sustainable Brand Index voor het vijfde jaar op rij door hen verkozen tot meest duurzame supermarkt van Nederland – een erkenning waar we dankbaar voor zijn.”

Steeds beter eten
Alleen door samen te werken, onze dilemma’s te delen en elke stap te waarderen, zorgen we ervoor dat we de wereld beter achterlaten. Doe je ook mee? Deel jouw Beter eten-idee op https://www.ah.nl/acties/beter-eten-idee

Duurzaamheidspijlers

Het duurzaamheidsbeleid van Albert Heijn richt zich op vijf belangrijke aandachtsgebieden: een gezondere leefstijl, betere ketens, minder voedselverspilling, beter verpakken en beter voor het klimaat. In het nieuwe duurzaamheidsverslag staan alle stappen die Albert Heijn in 2020 heeft gezet om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Enkele mijlpalen:

  • Al meer dan vijf jaar op rij maakt Albert Heijn haar eigen merk producten gezonder. In 2020 betekende dit ruim 146 miljoen suikerklontjes minder, 65.000 kg. zout minder en 366.000 kg. verzadigd vet minder. Denk aan ontbijtproducten als de AH Extra jam en AH Bran Flakes, maar ook aan verse maaltijden zoals AH Lasagne Bolognese.
  • Begin 2019 heeft Albert Heijn FoodFirst Network overgenomen om klanten te helpen om gezond te leven. In 2020 zijn er ruim 100.000 klanten lid geworden van het FoodFirst platform.
  • Het aantal kilo gebruikte verpakkingen is gereduceerd met 3,6%. Dat scheelt 2.700.000 kg. De recente aanpassing van de verpakking van snoepgroentes zorgde voor weer een plasticbesparing van 213.000 kg. per jaar.
  • Gekleurde trays van onder meer de champignons, kip en vis producten zijn sinds vorig jaar transparant en daarmee gemakkelijk recyclebaar.
  • Voor alle PET flessen en trays gebruikte Albert Heijn afgelopen jaar gemiddeld 53% gerecycled PET. Hiermee loopt Albert Heijn voor op de branchedoelstelling van 40% in 2022 en 50% in 2025.
  • Albert Heijn verlaagde de gemiddelde CO2-uitstoot per thuisbezorging met 20% ten opzichte van 2019.

Voor een compleet overzicht van alle projecten en activiteiten: Duurzaamheidsverslag 2020 >

Rapportage cacaoketen

Albert Heijn rapporteert dit jaar voor het eerst gedetailleerd over de keten van duurzame cacao uit Ghana en Ivoorkust. In een bijlage bij het duurzaamheidsverslag worden de verschillende schakels in de keten beschreven. Daarnaast gaat het bedrijf uitgebreid in op armoede, kinderarbeid en ontbossing. De samenwerking met boerencoöperaties in beide landen is gebaseerd op de vijf samenwerkingsprincipes van het Open Chain platform van Tony’s Chocolonely: traceerbare bonen, een hogere prijs, lange-termijnsamenwerking, sterke organisaties en verbetering van de kwaliteit en productiviteit. Naar bijlage >

Vooruitkijken

Omdat duurzaamheid nooit af is, is Albert Heijn 2021 voortvarend gestart met nieuwe activiteiten op weg naar steeds beter eten.

Beter voor het klimaat - Sinds 1 januari 2021 verduurzaamt Albert Heijn het energieverbruik door volledig over te gaan op elektriciteit gewonnen uit Nederlandse windparken. Lees meer >

Beter verpakken - Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling in alle winkels vervangen voor herbruikbare duurzame tasjes. Dat scheelt 130 miljoen zakjes, oftewel 243.000 kg. plastic per jaar. Lees meer >

Betere ketens - In navolging van eerdere stappen in de zuivelketen gaat Albert Heijn in 2021 zijn versketens van groente, fruit, varken en kip verder verduurzamen en transparant maken. In ‘Beter voor-programma’s’ werkt het bedrijf samen met circa 200 Nederlandse groente- en fruittelers, 100 varkenshouders en 200 pluimveehouders. Als onderdeel van de verduurzaming van de kipketen is vanaf 2023 alle kip bij Albert Heijn minimaal scharrelkip met 1-ster-Beter Leven Keurmerk. Lees meer >